Causale verdeling
In de meeste gevallen is de eigenaar van een motorvoertuig aansprakelijk op het moment dat er een ongeval plaatsvindt met een zwakke verkeersdeelnemer. Als de aansprakelijkheid vaststaat, dan moet nog een causale verdeling worden gemaakt. Dat houdt in dat wordt beoordeeld wie in welke mate precies een bijdrage heeft geleverd aan het ongeval.
Die verdeling is van belang om uiteindelijk vast te stellen in welke mate de schade van de zwakke verkeersdeelnemer wordt vergoed. Hierbij wordt een afweging gemaakt van de over en weer gemaakte fouten. De uitkomst van de causale verdeling is dus sterk afhankelijk van de specifieke omstandigheden van het geval.
50 %-regel
In de rechtspraak is de 50 %-regel ontwikkeld. Die regel brengt mee dat de schade van zwakke verkeersdeelnemers van 14 jaar en ouder in ieder geval voor 50 % moet worden vergoed. Dus ook als volgens de causale verdeling vastgesteld wordt dat de zwakke verkeersdeelnemer voor 75 % heeft bijgedragen aan het ongeval (bijvoorbeeld omdat deze een rood verkeerslicht negeerde), krijgt hij/zij op basis van deze regel alsnog 50 % van de schade vergoed (in plaats van 25 %).
Indien echter wordt vastgesteld dat de zwakke verkeersdeelnemer slechts voor 25 % heeft bijgedragen aan het ontstaan van het ongeluk, dan heeft de zwakke verkeersdeelnemer nog steeds recht op een schadevergoeding van 75 %. Die 50 % is dus een minimum.
Er is echter één uitzondering op deze regel: namelijk indien de zwakke verkeersdeelnemer de schade met opzet heeft veroorzaakt of door ernstige roekeloosheid.
De billijkheidscorrectie
Daarna wordt altijd nog bekeken of er omstandigheden zijn die toepassing van de billijkheidscorrectie rechtvaardigen. De billijkheidscorrectie is eigenlijk nog een ‘extra correctie’ van de schadevergoedingsverplichting op grond van de redelijkheid.
Onder bepaalde omstandigheden kan de schadevergoedingsverplichting hoger uitvallen dan hetgeen was vastgesteld op basis van de causale verdeling.
Dat is bijvoorbeeld het geval indien de gedraging van de gemotoriseerde verkeersdeelnemer veel ernstiger was dan die van het slachtoffer en/of het slachtoffer ernstig (blijvend) letsel heeft opgelopen. Ook wordt bij deze beoordeling vaak meegewogen dat de gemotoriseerde doorgaans verzekerd is voor de schade als gevolg van het ongeval. Die omstandigheden rechtvaardigen dan een hogere schadevergoeding voor het slachtoffer en zorgen ervoor dat de causale verdeling nog wordt aangepast op grond van de redelijkheid.
Contact
Wil je meer weten over dit onderwerp of ben je zelf slachtoffer geworden van een verkeersongeval? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen voor meer informatie. Stuur een mailtje naar info@blinkletselschade.nl of bel naar 085-07820550.
Deze tekst werd geschreven door mr. Niki Ogier
